Akademia Dziecka to Niepubliczna Szkoła Podstawowa realizująca obowiązującą podstawę programową zatwierdzoną przez MEN (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej [Dz.U. z 2017, poz. 356]) oraz projekty edukacyjne wspierające zdolności i zainteresowania dzieci.
I. Realizacja podstawy programowej i projektów edukacyjnych w Akademii Dziecka
- 1.W programie nauczania przyjęto humanistyczną teorię uczenia, której podstawę stanowią następujące założenia:
- rezygnacja z reproduktywnego charakteru wychowania;
- uznawanie i respektowanie praw dzieci jako oczywistych;
- uczynienie stosunków wychowawczych w pełni podmiotowymi, wspieranie samorozwoju każdego ucznia;
- respektowanie prawidłowości rozwoju dziecka;
- umożliwianie dziecku kształtowania indywidualności, tożsamości, niepowtarzalności i odmienności;
- przyznawanie prawa do błędu i prawa wyboru.
- 2. Program edukacji wczesnoszkolnej ukierunkowany jest na:
- dziecko - ucznia wraz z jego potrzebami, zainteresowaniami i możliwościami;
- indywidualne i grupowe uczenie się we współpracy i współdziałaniu;
- doświadczanie, badanie, tworzenie, działanie, zdobywanie nowych umiejętności;
- rozumienie zdobywanej wiedzy, kształtowanie i doskonalenie umiejętności.
- 3. Proces edukacyjny realizowany według założeń proponowanego programu nauczania umożliwi uczniom:
- łagodne przejście z etapu wychowania przedszkolnego do pierwszego etapu kształcenia;
- poznawanie świata i miejsca człowieka w środowisku społecznym, przyrodniczym i kulturowym;
- wszechstronny rozwój ciekawości poznawczej, spontanicznej aktywności, wewnętrznej motywacji, kreatywnych działań;
- poznawanie i wykorzystywanie własnego potencjału rozwojowego oraz budowanie pozytywnego obrazu własnego "ja";
- przeżywanie satysfakcji z własnego działania, osiąganych wyników;
- przyswajanie narzędzi, umożliwiających aktywność badawczą i twórczą ekspresję;
- kształtowanie i doskonalenie umiejętności kluczowych, ponadprzedmiotowych;
- zaspokajanie indywidualnych potrzeb i oczekiwań;
- budowanie poczucia przynależności do grupy szkolnej, rodziny, społeczności lokalnej, regionu, Europy, świata;
- odkrywanie prawdy, dobra i piękna;
- przygotowanie się do podejmowania nowych zadań edukacyjnych na wyższym etapie kształcenia (klasy 4-6).
Akademia Dziecka zapewnia uczniom rozwój twórczych zdolności od najmłodszych klas. Uczniowie rozwijają talenty pod okiem artysty Plastyka Elżbiety Dudek, która jest nauczycielem w renomowanym Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych im. Wojciecha Gersona w Warszawie. Od lat z sukcesami biorą udział w konkursach plastycznych. Starsi uczniowie mają profesjonalne przygotowanie do średnich szkół plastycznych w ramach dodatkowych zajęć i koła plastycznego.
II. Uczymy i wychowujemy odnosząc do uznanych wartości i tradycji, proponujemy uczniom udział w katechezie, etyce - pragniemy wychowywać przez wartości chrześcijańskie, związane z szacunkiem dla drugiego człowieka, tradycjami, patriotyzmem w oparciu o naukę Jana Pawła II
III. Codzienny poszerzony kontakt z językiem angielskim - mając na uwadze naturalny dar dzieci do nauki języków obcych, proponujemy nie tylko tradycyjne formy nauki, ale także wykorzystujemy zwykłe sytuacje, czynności i zabawy do utrwalania i poszerzania umiejętności językowych -gry, zabawy, piosenki, rymowanki, teksty narracyjne, zajęcia plastyczne.
Big English to nowy, siedmiopoziomowy kurs dla dzieci w wieku 6-12 lat, które uczą się angielskiego w intensywny sposób. Kurs ma niezwykle kolorową szatę graficzną, pełną rysunków i fotografii i stawia na naukę przez zabawę. Zawiera mnóstwo gier, piosenek i motywujących tematów. Wykorzystuje naturalną ciekawość świata dzieci, wprowadzając w każdym rozdziale lekcje typu CLIL (Content and Language Integrated Learning), zawierające elementy międzyprzedmiotowe. Mocnym atutem Big English jest nacisk na samoocenę i ewaluację (Assessment for Learning) – nauczyciel pomaga uczniom dostrzec ich postępy i zaszczepia w nich poczucie sukcesu. Kurs wspomaga także rozwój umiejętności 21 wieku, takich jak bycie kreatywnym, myślenie krytyczne czy współpraca w grupie. Przeznaczony jest dla grup z większą liczbą godzin angielskiego.
Jako dodatkowe materiały edukacyjne, w oparciu o które prowadzone są zajęcia z języka angielskiego, wykorzystujemy kurs Big Science.
Realizujemy program nauczania języka angielskiego autorstawa Marioli Boguckiej.
Lekcje języka angielskiego w naszej szkole oparte są głównie o:
-teorię inteligencji wielorakich Howarda Gardnera,
-teorię scaffolding’u [rusztowań] Jerome’a Brunera.
Zajęcia przeprowadzane są polimetodycznie, w związku z czym stosowane następujące metody:
-Total Physical Response [metoda reagowania całym ciałem],
-Multi- Sensory Approach [nauka przez zmysły],
-Storytelling [opowiadanie, czytanie, oglądanie historyjek, bajek],
-Drama [elementy zajęć teatralnych],
-Communicative Approach [metoda komunikacyjna],
-Global Reading [czytanie globalne],
-Content and Language Integrated Learning [zintegrowana nauka treści i języka],
-Partial Immersion [częściowa immersja językowa],
-Direct Method [metoda bezpośrednia].
Zobacz prezentację "Język angielski w klasach 1-3" - kliknij
Zajęcia językowe są regularnie wzbogacane elementami TIK [technologie informacyjno- komunikacyjne]. Wykorzystywane są urządzenia z systemem Android, tablice multimedialne, tablety, laptopy oraz rzutniki. Umożliwiają one prezentowanie uczniom wizualizacji treści i tematów omawianych podczas zajęć, prezentacje multimedialne, interaktywne gry, utwory oraz krótkie filmy w języku obcym. Podczas zajęć wykorzystywane są dostępne na rynku aplikacje, które pozwalają na min. trójwymiarową animację prac plastycznych uczniów lub odczytywanie informacji z przygotowanych wcześniej kodów QR.
IV. Przykładamy dużą wagę i motywujemy do aktywności ruchowej poprzez codzienne zajęcia ruchowe (w-f, gimnastyka korekcyjna, rytmika, aktywność ruchowa na placu zabaw, zajęcia dodatkowe na świetlicy)- stwarzamy warunki kształtowania sprawności fizycznej dzieci - dysponujemy bezpiecznym i atrakcyjnym dla dzieci placem zabaw oraz salą ćwiczeń do integracji sensorycznej.
V. Wspieramy edukację czytelniczą w programie Czytadełko - zachęcamy dzieci i Rodziców do udziału w projekcie mającym na celu edukację czytelniczą, rozbudzanie od najmłodszych lat zainteresowań książką, propagowanie idei czytelnictwa, wspieranie i zachęcanie do własnej twórczości.
VI. Ukazujemy różne kultury i zwyczaje w projekcie edukacyjnym Młody Podróżnik - program ma na celu rozbudzać ciekawość dziecka na otaczający go świat i ludzi. Przez zabawę dzieci poznają zwyczaje i tradycje innych kultur - przygotowują potrawy, robią prace plastyczne, poznają architekturę stają się tolerancyjne i otwarte na inne kultury itp.
VII. Upowszechnimy kulturę osobistą i wzory bezpiecznych zachowań na lekcjach Kultura bycia. W projekcie odnosząc się do programu wychowawczo - profilaktycznego wdrażmy zasady Savoir vivre oraz uczymy bezpiecznych zachowań. Elementem tych lekcji są wyjazdy do teatru, muzeów czy spotkania z ciekawymi ludźmi.
VIII. Wspieramy uczniów zdolnych i motywujemy do twórczego myślenia, zachęcamy do udziału w kołach zainteresowań – Omnibus matematyczny, Zabawa w teatr. Proponujemy udział w zajęciach dodatkowych kształcących zdolności matematyczne Omnibus matematyczny, oraz uzdolnienia teatralne Zabawa w teatr .
IX. Dbamy o intelekt i emocje w zabawach integracyjnych - przykładamy dużą wagę do rozwoju inteligencji emocjonalnej, dlatego nadrzędnym celem jest przygotowanie dzieci do świadomego kierowania swoim postępowaniem w trakcie przeżywania silnych emocji i uczuć tak, aby były one źródłem pozytywnej reakcji ze strony środowiska. Wzmacniamy u dzieci umiejętności: komunikacji, wyrażania siebie i swoich przeżyć oraz umiejętności rozwiązywania konfliktów.