Akademia Dziecka to miejsce, w którym dobro dziecka i jego wszechstronny rozwój są istotą wszelkich działań i procesów wychowawczo – edukacyjnych. Wspieranie dziecka w harmonijnym doskonaleniu umiejętności to główny cel nadający kierunek wszelkiej działalności pedagogicznej.
Sześciolatek w szkole
Dziecko 6-letnie ma obowiązek chodzić do tzw. zerówki, czyli realizować obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne. „Zerówkowicze” w Akademii Dziecka przyglądają się pracy pierwszoklasistów, uczestniczą w realizacji wspólnych projektów oraz mają okazję pogłębiać swoje zainteresowania na prowadzony w szkole kołach zainteresowań.
- Kole historycznym
- Kole teatralnym
- Kole plastycznym
- Guzik z pętelką (robótki ręczne)
- Koła języka angielskiego
Uczeń rozpoczynając naukę w zerówce podejmuje działania, które umożliwią wychowawcy określenie osiągnięć dziecka na koniec wychowania przedszkolnego w tzw. indywidualnym opisie dziecka „dojrzałości szkolnej”. Gotowość szkolna ucznia tworzy się podczas procesów wychowania, nauczania i uczenia się i odnosi się do szczegółowego określenia osiągnięć dziecka na koniec wychowania przedszkolnego w obszarze rozwoju: fizycznego, emocjonalnego, społecznego oraz poznawczego dziecka.
Ramowy rozkład dnia uwzględnia w klasie zerowej:
- zasady ochrony zdrowia i higieny nauczania;
- zasady wychowania i opieki;
- potrzeby, zainteresowania i uzdolnienia wychowanków.
Na podstawie ramowego rozkładu wychowawca ustala szczegółowy rozkład dnia dla grupy, uwzględniając potrzeby i zainteresowania dzieci. Wszystkie zajęcia dydaktyczne związane z realizacją zadań wychowaczo – dydaktycznych i odbywają się w godz. 9.30 – 14.30. Obejmują one działania z zakresu rozwoju ruchowego, poznawczego, emocjonalnego, społeczno – moralnego. Dzieci uczestniczą w lekcjach języka angielskiego w wymiarze 6 godzin tygodniowo, lekcji Kultury Bycia, lekcjach rytmiki, w zajęciach komputerowych oraz gimnastyce korekcyjnej. Mogą uczestniczyć w katechezie lub etyce. Wykorzystują w czasie zajęć tablice multimedialne. W godzinach pracy świetlicy szkolnej angażują się w projekty realizowane przez wychowawców świetlicy zgodnie z przyjętym planem uwzględniającym potrzeby i zainteresowania dzieci. Zadania szczegółowe określa harmonogram bieżącego roku szkolnego.
Zgodnie z zasadą harmonii dziecko, stopniowo uświadamiając sobie własne potrzeby, powinno łagodnie i płynnie wejść w krąg wymagań, norm obyczajowych i kulturowych najbliższego otoczenia, rówieśników i dorosłych. Organizacja procesu edukacyjnego powinna sprzyjąć harmonii między potrzebami dzieci a ich powinnościami, dając możliwość własnego kształcenia, samodoskonalenia oraz rozwoju wg zasad:
- jedności – integracji (wspieranie dziecka w budowaniu obrazu siebie, kształtowanie charakteru, postaw życiowych;
- działania – ekspresyjności (rozwój i doskonalenie realizują się przez działanie, doświadczanie i przeżywanie);
- stymulacji (swoboda w zakresie doboru metod, technik wzajemne relacje nauczyciela i dziecka);
- kreatywności – plastyczności (uwolnienie się od schematów, stereotypów);
- współdziałania nauczyciela z rodzicami – we wszystkich poczynaniach należy szukać wsparcia u rodziców, należy dążyć do doskonalenia form współpracy w celu podniesienia kompetencji wychowawczych.
Podręczniki – zawierają materiały skupiające się na wszechstronnym rozwoju poznawczym dziecka, umożliwiają realizacje obowiązującej podstawy programowej, a zarazem pozwalają na modyfikację treści w zależności od poziomu rozwoju dzieci w danej grupie i ich możliwości. Jest to propozycja, która nie ogranicza inwencji twórczej dziecka ani nauczyciela, który w ciągu roku szkolnego realizuje własne i szkolne projekty lub przygotowuje okazjonalne wydarzenia.
Pakiet podstawowy dla "zerówek" opracowany dla uczniów rozpoczynających roczne przygotowanie przedszkolne przez wydawnictwo Nowa Era „Kolekcja sześciolatka”składa się z:
„Kart pracy” część 1- 4
„Teczki małego artysty”
„Pomocy dydaktycznych”
"Policzanki – kolekcja indywidualnego rozwoju"
"Poczytanki – kolekcja indywidualnego rozwoju"
oraz podręczników do języka angielskiego "English Playbook 3 – roczne przygotowanie przedszkolne" wydawnictwo Nowa Era.
Nauka programowania jest stałym elementem kształcenia już od zerówki. Szkoła stwarza dzieciom warunki do nabywania wiedzy i umiejętności potrzebnych do rozwiązywania problemów z wykorzystaniem metod i technik wywodzących się z informatyki. Szczególny nacisk kładzie się tu na takie elementy, jak m.in.: logiczne i algorytmiczne myślenie, programowanie, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi, wyszukiwanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł, posługiwanie się komputerem i podstawowymi urządzeniami cyfrowymi oraz stosowane tych umiejętności na zajęciach z różnych przedmiotów.
;-)