Kontakt bezpośredni odbywa się już zwykle zanim dziecko zostanie zapisane do placówki. Takie spotkania pozwalają rodzicom na:
- obserwowanie kontaktów interpersonalnych nauczyciel-dziecko,
- obserwowanie bazy lokalowej, wyposażenia sali,
- analizę stosowanych metod wychowawczych,
- obserwowania własnego dziecka w kontaktach grupowych itp.
Inną formą są bieżące rozmowy indywidualne przy okazji przyprowadzania i odbierania dziecka z placówki. Brak informacji budzi niepokój rodziców, dlatego ważne jest aby opiekun mógł zwrócić się ze swoimi pytaniami/problemami do każdego nauczyciela z ufnością, że przekazana informacja zostanie właściwie wykorzystana.
W atmosferze schodzenia się i rozchodzenia dzieci nie powinno się prowadzić dłuższych, poważniejszych rozmów. Należy przestrzegać zasady, że w obecności maluchów nie należy mówić o sprawach drażliwych dotyczących dzieci, rodziców czy ich samych.
Niekiedy doraźne rozmowy popołudniowe i poranne nie wystarczają, dlatego w ramach współpracy indywidualnej z rodzicami wprowadzane są w określone godziny w poszczególnych dniach miesiąca.