Zajęcia otwarte odbywają się w ustalonych terminach i mogą przybierać różne formy. Bardzo ważna jest obecność i zaangażowanie rodziców podczas tych spotkań. Aktywnemu włączeniu się sprzyja otwartość i chęć uczestnictwa we wspólnych zadaniach. Wartość tych zajęć polega między innymi na tym, że umożliwiają one wyzyskanie różnych form ekspresji dziecięcej. Planowane wspólnie z dziećmi, przygotowane bez zakłócenia ich rytmu życia, dostarczają dzieciom radosnych wzruszeń, spełniają pierwszorzędną rolę w wychowaniu estetycznym, w kształtowaniu kultury współżycia z rówieśnikami i dorosłymi.
Szczególnie ważną rolę spełniają uroczystości szkolne, akademie itp. Dodatkową formą są proponowane przez nauczyciela zajęcia warsztatowe. Służą rozwojowi poprawnej komunikacji w relacjach rodzice-dziecko, budowaniu pozytywnej samooceny dzieci i rodziców, poznawaniu reguł rządzących kolejnymi etapami rozwoju, wzbudzaniu szacunku dla potrzeb i uczuć dziecka, akceptacji dla trudności i ograniczeń.
Zajęcia obfitują w różnorakie aktywności powiązane z ruchem, muzyką, śpiewem, tańcem, rysunkiem itp. W formach organizacyjnych przeplata się praca w parach, zespołach, grupie z działaniami indywidualnymi.
Takie spotkania służą wzmacnianiu pozytywnych relacji w grupie. Dochodzi do spontanicznych interakcji, wymiany doświadczeń między rodzicami.